Arianna Huffington har skremt meg i seng

En gang i 2007 falt plutselig Arianna Huffington, grunnleggeren av og ansvarlig redaktør for The Huffington Post, bevisstløs om på kontoret sitt. På vei ned mot gulvet slo hun ansiktet i skrivepulten og brakk kjevebenet. En stund etter våknet hun i en blodpøl. Dette var på den tiden da hun ble regnet som en av verdens mest innflytelsesrike kvinner. Årsaken til fallet var rett og slett overanstrengelse og alvorlig søvnmangel over lang tid. Hun var utbrent.

thrive-book-cover-sFallet ble utgangspunktet for boken hennes fra 2014 – Thrive – The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder. I boken tar hun et betimelig oppgjør med Vestens definisjon på suksess. Hun argumenterer overbevisende for at makt og penger kommer til kort som mål på suksess. I tillegg er det nødvendig å oppnå «well-being», som jeg etter mye kløning har valgt å oversette med «overskudd». Dette overskuddet handler om å være i stand til å anvende vår intuisjon og indre visdom, og vår evne til undring, medfølelse og raushet. I boken gir hun råd om hvordan man kan sikre seg et slikt overskudd. Jeg slukte Thrive i én jafs da den kom ut, for den satte ord på så mye jeg har kjent på. Virkelig verd å lese!

I august i år forlot Arianna Huffington jobben i Huffington Post for å vie seg til et nytt foretak: Thrive Global. Som navnet på foretaket tilsier, er dette et arbeid i forlengelsen av boken Thrive, men også av boken hun utga i år, The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time.

fullpage-doI The Sleep Revolution ser Arianna Huffington nærmere på hvordan vi forholder oss til søvn. Umiddelbart skulle man tro at verdien av søvn er innlysende, men det er ærlig talt ikke slik de fleste av oss lever livene våre. Vi befinner oss faktisk i en søvnkrise, og den største årsaken til dette ser ut til å være vår kronisk digitale tilgjengelighet og dens blå skjermlys. (Dette vet selvsagt produsentene av denne teknologien, så nå kapitaliserer de på søvnmangelen vår ved å produsere app’er og annen teknologi som skal hjelpe oss til å slappe av og sove.)

I del 1 av boken, treffende kalt «Wake-up Call», undersøker Huffington statistikk over søvnmangel globalt, men særlig i det amerikanske samfunnet. Hun ser på hvordan salget av sovemedisiner og energidrikker har eksplodert, og den mildt sagt skremmende effekten av disse midlene – som er drøyt underkommunisert. For ikke å snakke om liv som går tapt i trafikken på grunn av søvnige sjåfører. Deretter tar hun for seg søvnens kulturhistorie. De gamle grekerne kjente verdien av en god natts søvn, men særlig industrialiseringen og kravene til produktivitet gjorde store innhugg i folks nattesøvn. Og siden har det egentlig bare gått én vei med søvnen. Evnen til å «fungere» på lite søvn har blitt et hedersmerke, selv blant verdens toppledere. Og det til tross for at søvnmangel kan få fatale konsekvenser for både enkeltmennesket og samfunnet!

Den mest skremmende delen av boken – den som faktisk skremmer meg i seng – er Huffingtons gjennomgang av forskningen på søvn og hvilke fysiologiske, kognitive og psykiske konsekvenser søvnmangel kan få. For eksempel: Langvarig søvnmangel kan forårsake tap av hjerneceller(!), tidlig Altzheimer, diabetes, noen kreftformer opptrer mer aggressivt, psykiske lidelser… Listen er mye lenger. De kortvarige effektene av søvnmangel er egentlig ille nok.

I del 2, «The Way Forward», beskriver Huffington hvordan vi nå antakelig (og forhåpentlig) står overfor et skifte i hvordan vi forholder oss til nødvendigheten av søvn. I tillegg til en rekke tips om hvordan vi kan kultivere god søvn, gjennomgår hun tiltak og nyvinninger innen søvnhelse som nettopp er uttrykk for et slikt skifte.

Arianna Huffington har virkelig gjort grundig research til denne boken. Den er så velfundert på forskning at man knapt leser et eneste avsnitt som ikke refererer til en eller flere forskningskilder. Slik sett er ikke akkurat The Sleep Revolution noen lesefest, men den er desto mer overbevisende og viktig. Et fint grep som er gjort for å myke opp det refererende språket, er alle sitatene fra skjønnlitteratur spredt utover i teksten. Kapitlene er også delt inn på en smart måte. Man kan bruke boken som en håndbok og lese litt hist og her ut fra egne interesser.

Sant å si har jeg selv kjent mange av de fæle virkningene av langvarig søvnmangel på kroppen. Jeg trengte ikke denne boken for å forstå at søvn er viktig fra et fysiologisk perspektiv. Men Arianna Huffington stopper ikke der. Hun har også dedikert et eget avsnitt til drømmenes funksjon i mental helse, og har noen fine refleksjoner rundt søvnen og dens iboende evne til å gi oss en dypere forståelse av vårt eget følelsesliv. Søvnen er en av de siste arenaene i livene våre som fortsatt gir plass til mysteriet som denne tilværelsen tross alt er. Disse eksistensielle aspektene ved søvn er i seg selv nok til at jeg heretter vil behandle soverommet mitt som et tempel, og gjøre søvn til en vital prioritet på linje med riktig kosthold og fysisk aktivitet. Det kan jeg ikke si at jeg har gjort før.

Advertisements

2 thoughts on “Arianna Huffington har skremt meg i seng

  1. Hei! Så interessant og fin omtale av ei bok jeg har liggende her, men enda ikke lest. Nå ble jeg fristet til å prioritere å ta den frem igjen. Jeg er selv opptatt av søvn og vet hva det vil si å slite med søvnproblemer i perioder, og det å lese om ny forskning på søvn og i nåtidens perspektiv er nok både viktig og interessant. Rart folk ikke tar det mer alvorlig egentlig..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s